سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

فـقد قال امیرالمؤ منین علیه السلام : و قد سبق الى جنات عدن اقوام کانوا اکثر الناس صلوة و صیاما فاذا وصلوا الى الباب ردوهم عن الدخول فقیل بماذا ردوا الم یکونوا فى دار الدنـیـا صـلوا و صـامـوا و حـجـوا فـاذا بـالنـداء مـن قـبـل المـلک الاعـلى جـل و عـلا بـلى قـد کـانوا لیس لاحد اکثر صـیـامـا و لا صلوة و لا حجا و لا اعتمادا و لکنهم غفلوا عن الله مواعظه .
بـه تـحـقـیـق امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در قیامت به سوى بهشت عدن کسانى سبقت گیرند که از همه مردم نماز و روزه آنـهـا بـیـشـتـر بـود چـون به در بهشت برسند آنها را بـرگردانند و مانع از دخول آنها شوند. گفته شود به چه جهت رد مى شوند آیا در دنیا نماز و روزه و حج انجام ندادند؟ پـس در ایـن هـنـگـام جـواب از جـانـب خـداى عـالم جل و علا آید بلى چنین است که آنها نماز و روزه و حج و اعتماد بـه خـدا از هـمـه بـیـشـتـر داشـتـند و لیکن از موعظه هاى خدا غافل بودند.
و عن سالم عن ابیه قال ، قال رسـول الله صـلى الله عـلیه و آله : احب المؤ منین الى الله تـعـالى مـن نـصـب نـفـسـه فى طاعة الله و نصح لامة نبیه و تـفـکـر فـى عـیـوبـه و اصـلحـهـا و عـلم فعمل و علم .
سـالم از پـدرش نـقل کرد که پیغمبر صلى الله علیه و آله فـرمـود: آن کـس از مـؤ منین بیشتر از همه مورد محبت و دوستى خـدا واقـع اسـت کـه در اطـاعـت و بـنـدگـى خـدا جـدیـت کامل داشته باشد، و امت پیغمبرش را نصیحت کند، و در عیوب و زشـتـیهاى اعمال خود فکر کند و آن را اصلاح کند، علم دین را فـرا گـیـرد و بـه آن عـمـل کـنـد و بـه دیـگران یاد دهد و بیاموزد.
و عن انس قال قال رسول الله صلى الله علیه و آله : الا اخـبـرکـم بـاءجـود الاجـواد قـالوا بـلى یـا رسـول الله . فـقـال اجـود الا جواد الله و انا اجود بنى آدم و اجودهم بعدى رجل علم علما فنشره و یبعث یوم القیمة امة واحدة و رجـل جـاد بـنـفـسـه فـى سـبـیـل الله حـتـى قتل .
از انـس نـقـل شـده کـه گـفـت پـیـغـمبر صلى الله علیه و آله فـرمـود: آیا خبر ندهم به بخشنده ترین بخشنده ها؟ گفتند: بـلى یـا رسول الله . پس فرمود بخشنده ترین بخشنده ها خداى متعال جلت عظمته مى باشد. و من بخشنده ترین اولاد آدم هـسـتم و بخشنده ترین اولاد آدم بعد از من مردى است که علمى را بیاموزد پس آن را منتشر کند و چنین کس در روز قیامت مبعوث شـود در حـالى کـه امـت واحده است ، یعنى کسى است که جامع خیرات است و به او اقتدا مى شود. و نیز بخشنده ترین مردم بـعـد از مـن مـردى اسـت که جان خود را راه خدا بخشش کند تا کشته شود.
و عـنـه عـلیـه السـلام : مـن عـلم عـلمـا فـله اجـر مـن عمل به الى یوم القیمة .
کـسـى کـه عـلمى را به دیگرى بیاموزد براى اوست اجر هر کس به آن علم عمل کنند تا روز قیامت .

منبع: ارشاد القلوب




تاریخ : جمعه 93/3/9 | 10:15 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

  • ایران موزه | پاپو مارکت | بک لینک