سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت نبوى در وصف شمایل آن جناب علیه السلام 
در نبوى است : وجهه کالدینار. چهره اش در صفا و بى عبیبى مانند اشرفى است . على خدّه الایمن خال کانّه کوکب دُرّى . و بر گونه راست آن جناب ، خالى است که پندارى ستاره اى درخشان است .
در علوى است : افلج الثنایا. یعنى میان دندانهاى مبارکش گشاده است . حسن الشّعر یسیل شعره على منکبیه . نیکو مو است ، موهایش بر دو کتف مبارکش ریخته .
و در خبر سعد بن عبداللّه : وعلى راسه فرق بین و فرتین کانه الف بین واوین .
و در باقرى است : مشرف الحاجبین . میان دو ابروانش بلند است . غایر العینین چشمانش در کاسه سر مبارکش فرو رفته ، یعنى برآمدگى ندارد به وجهه اثر در روى مبارکش اثرى است .
در صادقى است : شامة فى راسه . در سر مبارک علامتى دارد.
روایت علوى در وصف شمایل آن جناب علیه السلام  
در علوى است : مبدح البطن و ضخیم البطن .
و در صادقى است : منتدح البطن . و معنى این فقرات متقارب است ، یعنى شکم مبارکش بزرگ و فراخ و پهن است .
در باقرى است : واسع الصدر مترسل المنکبین عریض ما بینهما. سینه مبارکش ‍ فراخ است و کتفهایش فروهشته و میان آن ، پهن .
و در خبر دیگر: عریض ما بین المنکتبین .
و در صادقى است : بعید ما بین المنکبین . میان دو کتف مبارکش عریض و دور است .
در علوى است عظیم مشاش المنکبین . سر استخوان کتف شریفش بزرگ است . بظهره شامتان ، شامة على لون جلده وشامته على شبه شامة النبى صلى الله علیه و آله . در پشت مبارکش دونشانه و علامت است : یکى به رنگ بدن شریفش و دیگرى شبیه علامتى که در کتف مبارک حضرت رسول صلى الله علیه و آله بود.
و در علوى دیگر است : کث اللحیة اکحل العینین براق الثانیا فى وجهه خال فى کتفه علائم نبوة النبى صلى الله علیه و آله . ریش مبارکش انبوه و چشمانش سیاه سرمه گون و دندانش درخشنده ؛ در رخسارش خالى است و در کتفش علامتهاى نبوت پیغمبر صلى الله علیه و آله که معروف است به مُهر نبوت و در رنگ و شکل نقش ‍ آن ، اختلاف بسیار است . عریض الخذین . رانهاى مبارک عریض است .
در علوى دیگر: اذیل الفخذین فى الفخذه الیمنى شامة و در بعضى نسخ ولربل یعنى رانش گوشت زیاد دارد. اذیل نیز کنایه از پهنایى است و در ران راستش ‍ علامتى است .
و در صادقى است : احمش الساقین . ساقهاى مبارک باریک است و در شکم و ساق ، مانند جد خود، امیرالمؤ منین علیه السلام است .
روایت صادقى در بیان شمایل امام عصر علیه السلام  
در صادقى یا باقرى است : شامة بین کتفیه من جانبه الایسر تحت کتفیه ورقة مثل ورق للّه الاس علامتى میان دو کتف دارد از طرف چپ ، زیر دو کتف مبارکش ورقى است مثل برگ درخت مورد.
و در نبوى است : اسنانه کالمنشار و سیفه کحریق النار. دندانهایش مانند ارّه در تیزى و حدَّت یا در انفراج از یکدیگر و شمشیرش چون آتش سوزان .
در نبوى دیگر است : کان وجهه کوکب دُرّى فى خده الایمن خال اسود. گویا رخسارش چون ستاره درخشان . بر گونه راستش ، خال سیاهى است افرق الثنایا. دندانهایش از یکدیگر جدا است .
و در نبوى دیگر: المهدى طاووس اهل الجنة وجهه کالقمر الدّرىّ. مهدى علیه السلام طاووس اهل جنّت است ، چهره اش مانند ماهِ درخشنده است . علیه جلابیب النور بر بدن مبارکش جامه هاست از نور.
روایت رضوى در وصف شمایل امام عصر علیه السلام  
در رضوى است : علیه جیوب النور تَتَوقَّدَ بشعاع ضیاء القدس . حاصل مضمون ، بنا بر بعضى احتمالات ، بر آن جناب جامه هاى قدسیه و خلعتهاى نورانیه ربانیه است که متلا لى است به شعاع انوار فیض و فضل حضرت احدیت جلّت عظمته .

منبع: نجم الثاقب




تاریخ : پنج شنبه 92/1/22 | 10:0 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

  • ایران موزه | پاپو مارکت | بک لینک