سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

هفتاد ساله اى حافظ کل قرآن شد
تقریبا 15 سال قبل ، از جمعى از علماى اعلام قم و نجف اشرف شنیدم که پیرمرد هفتاد ساله اى به نام کربلایى محمدکاظم کریمى ساروقى (ساروق از توابع فراهان اراک است ) که هیچ سوادى نداشته ، تمام قرآن مجید به او افاضه شده بطورى که تمام قرآن به طرز عجیبى که ذکر مى شود حافظ شده است . عصر پنج شنبه کربلایى محمدکاظم به زیارت امامزاده اى که در آن محل مدفون است مى رود، هنگام ورود دو نفر سید بزرگوار را مى بیند که به او مى فرمایند: کتیبه اى را که اطراف حرم نوشته شده بخوان .
مى گوید: آقایان من سواد ندارم و قرآن را نمى توانم بخوانم . مى گویند: بلى ، مى توانى . پس از التفات و فرمایش آقایان حالت غیرطبیعى عارضش ‍ مى گردد و همانجا مى افتد تا فردا عصر که اهالى ده براى زیارت امامزاده مى آیند او را افتاده مى بینند، پس او را بلند کرده بخود مى آورند. به کتیبه مى نگرد مى بیند سوره جمعه است . تمام آن را مى خواند و بعد خودش را حافظ تمام قرآن مى بیند و هر سوره از قرآن مجید را که از او مى خواستند از حفظ به طور صحیح مى خوانده است و از جناب آقاى میرزاحسن ، نواده مرحوم میرزاى حجه الاسلام شنیدم که گفت : مکرر او را امتحان کردم هر آیه اى را که از او پرسیدم فورا مى گفت از فلان سوره است و عجیبتر آنکه هر سوره اى را مى توانست به قهقرا بخواند یعنى از آخر سوره تا اول آن را مى خواند و نیز فرمود کتاب تفسیر صافى در دست داشتم برایش باز کرده ، گفتم : این قرآن است و از روى خط آن بخوان . کتاب را گرفت چون در آن نظر کرد گفت : آقا تمام این صفحه قرآن نیست و روى آیه شریفه دست مى گذاشت و مى گفت : تنها این سطر از قرآن است یا این نیم سطر از قرآنست و هکذا و مابقى قرآن نیست . گفتم : از کجا مى گویى ؟ تو که سواد عربى و فارسى ندارى ؟ گفت : آقا کلام خدا نور است : این قسمت نورانى است و قسمت دیگرش تاریک است (نسبت به نورانیت قرآن ) و چند نفر دیگر از علماء اعلام را ملاقات کردم که مى گفتند: همه ما او را امتحان کردیم و یقین کردیم امر او خارق عادتست و از مبداء فیاض به او چنین افاضه شده است .
در سالنامه نور دانش سال 1335 صفحه 223 عکس کربلایى محمدکاظم مزبور را چاپ کرده و مقاله اى تحت عنوان (نمونه اى از اشراقات ربانى ) نوشته و در آن شهادت عده اى از بزرگان علماء را بر خارق العاده بودن امر او نقل نموده است تا جایى که مى نویسد: از مجموع دستخطهاى فوق ، موهبتى بودن حفظ قرآن کربلایى ساروقى به دو دلیل ثابت مى شود:
1 - بیسوادى او که عموم اهالى ده به آن شهادت مى دهند و احدى خلاف آن را اظهار ننموده است . نگارنده شخصا از ساروقیهاى ساکن تهران تحقیق نمودم با اینکه موضوع بیسوادى او در جراید کثیرالانتشار چاپ و منتشر شده معذالک هیچکس تکذیب نکرده است .
2 - بعضى از خصوصیات حفظ قرآن او که از عهده تحصیل و درس ‍ خواندن خارج است به شرح زیر مى باشد:
1 - هرگاه یک کلمه عربى یا غیرعربى بر او خوانده شود فورا مى گوید در قرآن هست یا نیست .
2 - اگر یک کلمه قرآنى از او پرسیده شود فورا مى گوید در چه سوره و در کدام جزو است .
3 - هرگاه کلمه اى در قرآن مجید آماده باشد تمام آن موارد را بدون وقفه مى شمارد و دنباله هرکدام را مى خواند. (10)
4 - هرگاه در یک آیه کلمه یا یک حرکت غلط خوانده شود یا زیاد و کم کنند بدون اندیشه متوجه مى شود و خبر مى دهد.
5 - هرگاه چند کلمه از چند سوره به دنبال هم خوانده شوند محل هر کلمه را بدون اشتباه بیان مى کند.
6 - هر آیه یا کلمه قرآنى را که به او بدهند بلافاصله نشان مى دهد.
7 - هرگاه در یک صفحه عربى با غیرعربى یک آیه مطابق سایر کلمات نوشته شود آیه را تمیز مى دهد که تشخیص آن براى اهل فضل نیز دشوار است .
این خصوصیات را خوش حافظه ترین مردم نسبت به یک جزء بیست صفحه فارسى نمى تواند داشته باشد تا چه رسد به 6666 آیه قرآنى . و پس ‍ از نقل شهادت چند نفر از علماء مى نویسد: موهبت قرآن کربلایى کاظم براى مردمى که فکر محدود خود را در چهار دیوارى مادیات محدود کرده و منکر ماوراء طبیعت هستند اعجاب آور بوده و سبب هدایت عده اى از گمراهان گردیده است ولى این امر با همه اهمیتش در نظر اهل توحید یک شعاع کوچک از اشعه بیکران افاضات خداوندى به وسیله انبیاء و سفراء حق به کرات به ظهور رسیده و در تواریخ ثبت و ضبط است ؛ در عصر حاضر نیز کسانى که به علت ارتباط و پیوند با مبداء تعالى ، صاحب کراماتى هستند وجود دارند که اهمیت آنان به مراتب از حافظ قرآن ما بیشتر است . نکته اى که در پایان این مقاله لازم است تذکر داده شود این است که در نتیجه انتشار شرح حال حافظ قرآن و معرفى او به مردم تهران از عده اى متدینین بازار شنیدم که چند سال قبل یعنى در زمان مرحوم حاج آقا یحیى ، مرد کورى به نام حاجى عبود به مسجد سید عزیزالله رفت و آمد داشت که در عین کورى حافظ قرآن با خصوصیات کربلایى ساروقى بود، او نیز محل آیه را در عین کورى نشان مى داد و براى مردم با قرآن استخاره مى کرد...
مى گویند روزى کتاب لغت فرانسه به قطر قرآن مجید را به او دادند تا استخاره کند فورا آن را پرت کرد و عصبانى شد و گفت : این قرآن نیست . در مجلسى که حافظ قرآن حضور داشت جناب آقاى ابن الدین استاد محترم دانشگاه خصوصیات حاجى عبود را تائید نموده و اظهار کردند که نامبرده را در منزل آقاى مصباح در قم در حضور آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى ملاقات و آزمایش کرده اند.
اینها از آثار قدرت حق است که گاهى براى ارشاد مردم و اتمام حجت ظاهرى است . ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم

منبع: سرگذشتهای تلخ و شیرین قرآن




تاریخ : دوشنبه 92/2/9 | 12:41 صبح | نویسنده : محمــــد | نظر

  • ایران موزه | پاپو مارکت | بک لینک