سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

 

استاد شهید مطهری : 

اما روایت « حب علی بن أبی طالب حسنة لا تضر معها سیئة » « محبت علی حسنه ای است که هیچ گناهی با وجود آن ، به آدمی زیان نمی رساند. » 

باید دید چه تفسیری دارد؟ یکی از علمای بزرگ - گویا وحید بهبهانی است - این حدیث را به گونه ای خاص تفسیر کرده است.  

ایشان می فرمایند: 

معنای حدیث این است که اگر محبت علی علیه السلام راستین باشد ، هیچ گناهی به انسان صدمه نمی زند ؛ یعنی اگر محبت علی ، که نمونه کامل انسانیت و طاعت و عبودیت و اخلاق است ، از روی صدق باشد و به خود بندی نباشد ، مانع ارتکاب گناه می گردد ، مانند واکسنی است که مصونیت ایجاد میکند و نمی گذارد بیماری در شخص واکسینه شده راه یابد.  محبت پیشوایی مانند علی ، که مجسمه عمل و تقوا و پرهیزگاری است ، آدمی را شیفته رفتار او میکند ،‌فکر گناه را از سر او به در می کند ، البته به شرطی که محبتش صادقانه باشد. کسی که علی علیه السلام را بشناسد ، تقوای او را بشناسد ، سوز و گداز او را بداند ، ناله های نیمه شبش را بداند و به چنین کسی عشق بورزد ، محال است که خلاف فرمان او که همیشه امر به تقوا و عمل می کرد ، عمل کند.   

هر محبی به خواسته محبوبش احترام میگذارد و فرمان اور را گرامی میدارد ، فرمان برداری از محبوب ، لازمه محبت صادق است. لهذا اختصاص به علی علیه السلام ندارد و  محبت صادقانه رسول اکرک عل الله علیه و اله نیز چنین است. پس معنای حدیث «حب علی بن أبی طالب حسنة لا تضر معها سیئة» این است که محبت علی ، حسنه ای است که مانع ضرر زدن گناه می شود ؛ یعنی مانع راه یافتن گناه می شود. معنایش این نیست که جاهلان پنداشته اند و آن این که محبت علی چیزی است که هر گناهی مرتکبب شوی ، بلا اثر است.  

برخی از دراویش از طرفی دعوی دوستی خدا دارند و از طرف دیگر ، از هر گناه کاری گناه کارترند ، اینان نیز مدعیان دروغ گو هستند.  

 

پرتوی از فضایل امیرالمومنین علیه السلام در قرآن ، ص 24 - 25




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 6:0 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

سلیمان بلخی حنفی (از علمای اهل تسنن) ضمن باب 62 ینابیع الموده ص 355 (چاپ اسلامبول)  و سید مؤمن شلنجی در ص 139 نورالابصار چاپ سال 1290 نقلا از بیهقی و نور الدین ابن صباغ مالکی در ص 4 فصول المهمه و نیز حافظ جمال الدین زرندی در معراج الوصول بعد از این اشعار (اشعار شافعی) گفته اند که شافعی گفت:  

قالوا ترفضت قلت کلا 

ما الرفض دینی و لا اعتقادی  

لکن ... 

یعنی بمن گفتند رافض شدی گفتم ابداً نیست رفض دین من و نه اعتقاد من لکن دوست میدارم بدون شک بهترین امام و بهترین هادی را اگر معنی رفض دوستی وصی پیغمبر ( و آل طاهرین آنحضرت است ) پس بدرستیکه من رافضی تر از همه مردم هستم. 

 

شبهای پیشاور ، ص 63 - 64




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:59 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

در تفسیر علی بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام درباره تفسیر « الصراط المستقیم» نقل شده است که آن حضرت فرمود: 

 

مراد ، امیرمؤمنان (علی علیه السلام) و شناخت او است ، و دلیل آن هم این فرموده خداوند است:   « و انهُ فی امّ الکتاب لدینا لعلیّ حکیم » (سوره زخرف ایه 4) ؛  او امیرمؤمنان است در « ام الکتاب »(یکی از نامهای سوره فاتحه) ، در این فرموده خدا:  « اهدنا الصراط المستقیم »  (تفسیر قمی ، ج 1، ص57) .  

پرتوی از فضایل امیرالمومنین علیه السلام در قرآن ، ص 33




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:58 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

 بسم الله الرحمن الرحیم 

زید بن ثابت گفت : رسول خدا صل الله علیه و اله فرمود: 

هر کس علی را در زمان حیات آن حضرت و بعد از وفاتش دوست بدارد، خداوند عزوجلْ ، تا زمانی که خورشید طلوع و غروب می کند ، برای او ایمنی (از عذاب) و (ثبات) ایمان می نویسد و هر کس در زمان حیات علی علیه السلام و یا بعد از وفاتش نسبت به آن حضرت بغض و کینه ورزد، به مرگ جاهلیت خواهد مرد و همه کردار و رفتارش ، حسابرسی میشود.  

 

فضائل الشیعه ، تألیف شیخ صدوق ، ص 27 ، حدیث پنجم




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:57 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

در تاریخ زندگانی رسول اکرم صل الله علیه و اله یک روز مهمی بوده و آن 18 ذیحجة الحرام سال دهم هجرت است که پیغمبر از سفر مکه ( حجة الودع ) برگشته و در صحرای بزرگی بنام غدیر خُم که منزلگاه نبوده هفتاد هزار جمعیت حاج یا بعقیده بعض از اکابر علماء عامه مانند امام ثعلبی در تفسیر و سبط ابن جوزی  در تذکره و دیگران یکصد و بیست هزار جمعیت را در آن صحرا سه روز نگاهداشته وقت ظهری بعد از نماز منبر رفته خطبه ای خوانده عهد و پیمانی با مردم بسته و امت را امر ببیعت با علی بن ابیطالب علیه السلام نموده و آن سه روز از روزهای مهم تاریخی زندگانی رسول الله بوده است.  

شبهای پیشاور ، ص 19




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:56 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

بقول امام شافعی ( محمد بن ادریس )(امام شافعی از علمای اهل تسن) که گوید تعجب است از حالات علی بن ابیطالب علیه السلام که دشمنان آنحضرت از روی بغض و کینه فضایل او را پنهان میدارند ، دوستان او از راه تقیه و ترس از اعادی حقایق را اظهار نمیدارند مع ذلک تمام کتابها از دوست و دشمن پر است از فضائل و مناقب آنحضرت پس معلوم میشود حق و حقیقت هیچگاه زیر پرده نمی ماند مانند آفتاب که اگر چند روزی زیر پرده ضخیم ابر بماند عاقبت ظاهر خواهد گشت.  

 

شبهای پیشاور ، ص 20




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:56 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ  « ما را به راه راست هدایت فرما » 

 

حاکم حسکانی از عالمان مشهور اهل سنت در تأویل این آیه ، به نقل از ابن عباس آورده است که رسول خدا صل الله علیه و اله به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: 

 

تویی راه آشکار ، و تویی راه راست ، و تویی پیشوای مؤمنان . (شواهد التنزیل، ج1،ص76، ح88) 

 

هم چنین حسکانی به نقل از سلام بن مستنیر جعفی آورده است که گفت: 

بر امام باقر علیه السلام وارد شدم و عرض کردم: جانم به فدایت با این که خوشایندم نیست برایت زحمت فراهم کنم ، اما اگر رخصت فرمایی ، پرسشی کنم.  

فرمود: از هرچه می خواهی ، بپرس  

گفتم: از قرآن بپرسم؟ 

فرمود: آری.    

گفتم: فرموده خداوند درر کتابش : اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ   چه مفهومی دارد؟  فرمود: 

راه علی بین ابیالب.  

گفتم: راه علی بن ابیطالب؟!  

فرمود: (آری) راه علی بن ابیطالب. 

 

پرتوی از فضایل امیرالمومنین علیه السلام ، ص 31-32




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:54 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

خوارزمی در مناقب از رسول خدا صل الله علیه واله روایت کرده که آن حضرت ، درباره فضایل بی شمار حضرت وصی ، امام ، امیرالمومنین علیه السلام فرمود :   

« اگر جنگل ها همه ، قلم و دریاها همه ، مرکب و جنیان شمارشگر و انسان ها نگارشگر شوند ، نمی توانند فضایل علی بن ابیطالب را برشمرند.» 

 

در صفحات تاریخ بشر ، کم تر شخصیتی را همانند علی علیه السلام صاحب این همه فضیلت و عظمت می توان یافت که دوست و دشمن ، دست به دست هم دهند تا فضایل و صفات برجسته او را پنهان و کتمان کنند و با وجود این ، نقل مکارم و ذکر مناقب او ، عالم را پر کند .   

دشمن ، کینه او را به دل گرفته و از سر بدخواهی ، در کتمان مقامات و مراتب بلند او کوشیده است.  دوست او نیز ، که از صمیم دل به او مهر می ورزید ، از ترس آزار و اعدام ، چاره ای نداشت جز آنکه لب فرو بندد و دوستی با او را بروز ندهد و سخنی درباره وی بر زبان نیاورد.  

 

پرتوی از فضایل امیرامومنین علیه السلام در قرآن




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:53 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم


از مسند احمد بن حنبل به سندی که به سلمان منتهی می گردد نقل می شود که سلمان گفت:  ای رسول خدا هر پیغمبری برای خود وصیی داشته است ، وصیّ تو کیست؟ پیامبر فرمود: 

ای سلمان بگو ببینم وصی برادم موسی که بود؟  گفتم: یوشع بن نون بود فرمود: چرا؟  گفتم چون یوشع عالم ترین بنی اسرائیل بود .  فرمود:

فَانَّ وَصیی وَ وارثی و مَن ...

پس وصی و وارث من و آن کس که قرضم را ادء کند و به وعده هایم وفا نماید، علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.

 

طرائف (تألیف ابن طاووس) ، ص 68




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 5:52 عصر | نویسنده : محمــــد | نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام:

هر کس از شما بمیرد در حالیکه منتظر قائم علیه السلام باشد مانند کسی است که در خیمه قائم علیه السلام باشد.

خورشید کعبه به نقل از روزگار رهایی ص 379




تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 11:44 صبح | نویسنده : محمــــد | نظر

  • ایران موزه | پاپو مارکت | بک لینک